CHIRURGIA JEDNEGO DNIA
Chirurgii naczyniowej

Nieoperacyjne leczenie żylaków kończyn dolnych - SKLEROTERAPIA

Czym jest skleroterapia?

Jest metodą leczenia żylaków, polegającą na podaniu do niewydolnego naczynia leku a następnie zastosowaniu opatrunku uciskowego( pończochy lub bandaża ). Wstrzyknięty do światła żyły lek powoduje jej powolne włóknienie i zarastanie. Założony po zabiegu opatrunek o odpowiednim ucisku ma za zadanie zbliżenie ścian żylaka. W ten sposób uzyskuje się lepszy efekt.

Czy jest to metoda bolesna?

Skleroterapia jest metodą praktycznie niebolesną. Od ostrzykiwania stosuję najcieńsze igły jakie są dostępne na rynku medycznym. Nie ma więc potrzeby znieczulenia. Pacjenci po zabiegu mogą wykonywać codzienne czynności i być normalnie aktywni. Jedyną niedogodnością jest stosowanie opatrunku uciskowego 5 dni po zabiegu.

Czy skleroterapia powoduje skutki uboczne lub powikłania?

Jest to metoda bezpieczna i bardzo skuteczna. Znajduje coraz większą popularność na całym świecie w leczeniu tysięcy pacjentów. Wyniki leczenia są bardzo zadowalające, nie tylko ze względu na efekt kosmetyczny, ale również z powodu ustępowania szeregu uciążliwych dolegliwości subiektywnych. Rzadko zdarzają się reakcje alergiczne, pieczenie w miejscu podania, przebarwienia skórne (zwykle ustępujące po kilku miesiącach). Niezwykle rzadko zdarza się martwica skóry w miejscu podania, zakrzepica żył głębokich.Obrzęk skóry w miejscu podania środka, niewielkie bąbelki na skórze i zaczerwienienie w kilka godzin po zabiegu należą do obrazu leczenia. Łatwo je zlikwidować stosując popularne środki p/bólowe i p/zapalenie np. Pyralgin.

Czy skleroterapia wymaga pobytu w szpitalu?

Nie. Jest to leczenie ambulatoryjne. Tak jak wcześniej powiedziałem pacjenci w dniu zabiegu wracają do normalnej aktywności.

Jak często należy wykonywać zabiegi skleroterapii?

Kobiety dbające o estetyczny wygląd swoich nóg poddają się zabiegom średnio co 2-3 lata. Nie należy dopuszczać do tworzenia się dużych, szpecących żylaków. Poza efektem kosmetycznym, żylaki są patologią układu żylnego. Przeszkadzają w prawidłowym krążeniu krwi. Ich eliminacja przywraca fizjologiczne krążenie. Wydolność całego układu żylnego kończyn dolnych kontrolujemy wykonując badanie usg.

Jakie są przeciwwskazania?

Przeciwwskazania do skleroterapii to: ciąża, przebyta zakrzepica żylna, zaburzenia krzepnięcia, uczulenie na lek obliterujący, zakażenie skóry, niedokrwienie kończyn.

Żylaki kończyn dolnych

Żylakami kończyn dolnych nazywamy poszerzenia żył powierzchownych, które wyglądają jak balonowate uwypuklenia pod skórą na nogach.

Początkowo są defektem kosmetycznym jednak nie leczone powiększają się, dają uporczywe dolegliwości a następnie mogą być przyczyną groźnych powikłań.

U kogo mogą wystąpić?

Żylaki kończyn dolnych należą do najbardziej rozpowszechnionych chorób wśród dorosłych. Ocenia się, że żylakami kończyn dolnych jest dotkniętych 20-50% dorosłej populacji. Częściej chorują kobiety.

Przyczyny powstawania żylaków kończyn dolnych nie zostały do końca wyjaśnione. Przyjmuje się, że powstawanie żylaków jest wieloczynnikowe a najważniejszą rolę w ich powstawaniu i powiększaniu się odgrywa niewydolność zastawek żylnych oraz wrodzone lub nabyte osłabienie ściany żył.

Powstawaniu i powiększaniu się żylaków sprzyja długotrwałe przebywanie w pozycji stojącej lub siedzącej, przebyta zakrzepica żył powierzchownych lub głębokich, liczne ciąże, podeszły wiek, zaparcia, uporczywy kaszel, otyłość.

Kiedy należy zgłosić się  do lekarza?

Rekomenduję zgłoszenie się do lekarza rodzinnego lub chirurga  po stwierdzeniu pojawienia się poszerzeń żylnych na nogach. Nie należy z tym zwlekać. Im szybciej przeprowadzona zostanie właściwa diagnostyka tym łatwiej pozbędziemy się tej choroby.

Jaką diagnostykę należy przeprowadzić ?

Podstawą jest zebranie wywiadu do pacjenta. Jednak najbardziej jednoznaczną metodą jest wykonanie badania usg dopplerowskiego, czyli potocznie zwanego przepływami żylnymi.

Badanie usg potwierdza obecność niewydolnych żył których nie jesteśmy w stanie zbadać oglądając chorego. Dodatkowo można zakwalifikować pacjenta do leczenia operacyjnego lub tylko do zachowawczego. Współczesna medycyna wyklucza możliwość wykonania bezpiecznego zabiegu operacyjnego bez wcześniejszego badania przepływów żylnych. Jest to naprawdę bardzo istotne dla bezpieczeństwa chorych. Uważam, że chirurdzy którzy potrafią wykonywać badania usg dopplerowskie potrafią skutecznie leczyć żylaki.

W Poliklinice używam urządzenia usg na sali operacyjnej podczas każdego zabiegu.

Jakie są najczęstsze objawy żylaków?

Niewielkie żylaki w początkowym okresie choroby nie wywołują żadnych dolegliwości a chorzy zgłaszają się do chirurga z powodów estetycznych. W miarę postępu choroby pojawiają się: uczucie ciężkości i zmęczenia nóg, obrzęki stóp i goleni, bóle kończyn, przebarwienia skóry i owrzodzenia. Następstwem nie leczonych żylaków kończyn dolnych jest zwykle przewlekła niewydolność żylna mogąca doprowadzić do powstania znacznych obrzęków, zmian troficznych i owrzodzeń żylnych.

Żylaki mogą być przyczyną groźnej dla życia zbiorowości płucnej.

Jaka jest najlepsza metoda leczenia żylaków?

Jedyną skuteczną metodą leczenia jest leczenie operacyjne.

Do tej pory najczęściej wykonywanym zabiegiem była operacja tradycyjna przy użyciu narzędzi chirurgicznych tzw. stripping, czyli usunięcie całej żyły wraz z żylakami z nacięć w pachwinie i powyżej stopy. W Poliklinice wykorzystujemy zdobycze najnowocześniejszej medycyny i oferujemy pacjentom zabieg przy użyciu lasera.

Czy są jakieś różnice pomiędzy tymi metodami?

Diametralne!

Zabieg tradycyjny wykonuje się w szpitalu. Pacjent jest hospitalizowany przez kilka dni. Znieczuleni potrzebne do przeprowadzenia operacji to znieczulenie ogólne lub poprzez nakłucie lędźwiowe. Po operacji pacjent leży w łóżku przez kilka godzin. Po operacji pozostają blizny. Nie są to dla chorego komfortowe warunki!

Operacja laserowa żylaków kończyn dolnych na cały świecie jest traktowana jako zabieg ambulatoryjny. Pacjent jest operowany techniką małoinwazyjną, samodzielnie wstaje ze stołu operacyjnego i bezpośrednio po zabiegu spaceruje. Po godzinie może bezpiecznie udać się do domu. Zabieg przy użyciu lasera zmniejsza znacznie ryzyko powikłań i jest cechuje się wyższą skutecznością w stosunku do metody tradycyjnej.

Pytanie najważniejsze - czy zabieg laserowy jest bolesny?

Do wszystkich zabiegów jakie przeprowadzam w Poliklinice asystuje mi doświadczony anestezjolog. Pan Doktor dba o to aby pacjenci nie odczuwali dyskomfortu. Stosujemy nowoczesne znieczulenie krótkotrwałe dożylne oraz miejscowe. Zabieg jest praktycznie bezbolesny.

Kadra lekarska: